tirsdag 28. februar 2012

Dag 2 på Wakaaranga

En flott ny dag med skolebesøk på Wakaaranga. Fantastisk moro å være her nede. Vi ble møtt av Margaret Warburton som er viserektor på Wakaaranga. Margaret har fingeren med i det meste på skolen. Hun hadde i tillegg bakt alt vi spiste i dag og til og med dyrket tomatene vi spiste...

Har hatt en lang prat med både Bret Jenkins (rektor) og Margaret i dag. Fint å få et lederperspektiv på skolen også og ikke bare trigge læreren i meg når jeg sitter i klasserommene. Mr Jenkins fortalte bl.a om en episode han hadde hatt i fjor hvor han satte ned foten da en ny elev (5 år) med sterk autisme skulle begynne på skolen. Etter en uke fant han ut at de ikke kunne ha henne på skolen fordi hun ble for krevende uten ekstra ressurser. Så han fortalte til foreldrene at hun ikke kunne gå på skolen fordi han også måtte tenke på de andre elevene og anbefalte foreldrene om å søke på en spesialskole. Dette ble det mye støy av fra ministry of education, men han fikk det som han ville... Han fortalte også om en god nettside med mange gode tips om autisme som de brukte mye. http://www.suelarkey.com.

Ellers er det igjen påfallende hvor mye de krever av og bruker foreldrene her nede. De brukes både som ekstraressurs i timer og som "veivakter" på morgen og ettermiddag. Fikk hørt litt mer inngående hvordan lærere jobber. De fleste lærere kommer senest kl. 07.30 på morgen og går hjem kl. 17- 17.30. De har "lov til" å gå hjem kl. 15, men de fleste gjør ferdig for og etterarbeid etter kl. 15. De har undervisning alle timer mellom 8.45 og 15 hver dag. En lærers arbeidsår er 40 uker.
Vi fikk en skikkelig god omvisning av en av "senior teacher", Shumba Govender. Vi fikk spurt masse om en lærers hverdag. hun var opprinnelig en inder fra Sør-Afrika, men hadde flyttet hit for 15 år siden. En fantastisk dame og en virkelig dedikert lærer! I 5.klasse var vi innom da de hadde refleksjon omkring en av de "5 key competensies"- den sosiale lærerplan som skulle gjennomsyre alt gjennom hele dagen (se bilde)

To ting til: 
1. På New Zealand er det ikke satt opp hvor mange timer hver enkelt fag skal i uka. De forholder seg kun til lærerplanmålene og legger opp undervisningen i forhold til det. Men de de jobber nærmest kun temabasert.
2. Når de er ferdig med et arbeid tar de ALLTID og gjennomgår om det er noe som kan gjøres annerledes og bedre til neste gang, slik at man hele tiden får en progresjon.

I morgen er det besøk på Willowbank. Håper å følge med en del på matteundervisningen der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar