fredag 24. februar 2012

Fredag

Fin refleksjonsøkt med Sandegjengen i formiddag. Hva vil vi med skolen i Sande? Hva ser jeg som rektor for meg at Galleberg skole skal bli enda bedre på? Hva skal vi ta med oss fra New Zealand? Vi har startet en god prosess på vurdering for læring i Sande. Hvordan skal vi inkorporere dette sammen med tanker fra New Zealand? Hvordan skal det vi står for og ønsker å stå for på Galleberg gjennomsyre alle elever, foreldre og ansatte? Hva er vi gode på nå? Hva kan vi bli bedre på? Hva vet vi fungerer? Hvordan skal hver elev bli opptatt av og bevisst på sin egen læring hver dag? Hvordan kan vi få ut maksimum potensiale til hver elev? Tør vi å vise oss mer fram? Burde skolen bli mer gjennomsiktig for egen praksis. Hvordan skal de ansatte (inkludert meg selv) få ut hele sitt potensiale? Hva bør man kreve av den enkelt ansatte for å jobbe i skolen? Hvordan får vi profesjonelle ansatte? Hva er kjennetegn på at man er profesjonell? Dette er bare noen av spørsmålene jeg har fått i hodet her nede. Skoleutvikling handler om bevegelse.


Kommenter gjerne hvis du har noen tanker du også... Hadde vært spennende...!

2 kommentarer:

  1. Hei Terje. Takk for bilder og tekst fra New Zealand. Spennende å lese hva dere erfarer på skolebesøk! I forbindelse med refleksjoner omkring veien videre for skolen i Sande(Norge forøvrig), så lurer jeg litt på hvordan skolens rolle og status er i lokalsamfunnene dere besøker. Det virker som om elevene har et annet forhold til de voksne på skolen enn det vi opplever hjemme. Dersom elevene har en annen holdning til skolen og læring, så er ikke dette noe de har valgt å ha selv, men noe de får med seg hjemmefra. Kan det være forskjeller her som vi i Norge kan lære noe av? Hvordan skape bedre holdninger til skolen blandt foreldre, eller hvordan formidle forventninger tydeligere til hvert enkelt hjem?
    Hils Mamma fra meg!
    Rune Hjelm-Pedersen

    SvarSlett
  2. Hei, Fint at du forsøker å engasjere oss her hjemme også. Bra innspill fra Rune også.
    Jeg driver endel med "voksen-opplæring", og min erfaring tilsier at ulike mennesker lærer best gjennom ulike metoder. Gjøres det i det hele tatt en (kvalifisert) vurdering av hvilken læremetode som passer best for hvert enkelt individ, og blir dette hensyntatt gjennom alle skoletrinn? Det skulle ikke forundre meg om dette også kan være dynamisk, slik at det kan endre seg i løpet av modningen og erfaringen til elevene.

    Tommy T, med ønske om en fortsatt fin og lærerik tur.

    SvarSlett