Willowbanks: http://willowbankschool.co.nz. Igjen blir jeg veldig fascinert av at de har så gode systemer på alt. Elevene er bevisste på sin egen læring og lærerne har tilsynelatende veldig god kontroll på hvor langt elevene har kommet med sine mål. Skolene bruker nærmest ikke tradisjonelle lærebøker og hvertfall ikke klassesett med bøker i hvert fag. I stedet bruker de andre ressurser f.eks. på nettet (og mange av dem er fantastisk gode) og så har de "kasse på kasse" med nivådelte oppgaver og småbøker som de henter hvis de har behov. På høyre side er et skjema som de bruker når de skriver tekster.
En annen god ressurs er: http://www.sheenacameron.co.nz. Skoledagen på Willowbank:Starter kl. 09.00, slutter kl. 15.00. Tea-time en halvtime kl. 11.00. Lunsj kl.12.30-13.30
Mattetimen jeg var med i dag i 5.klasse startet med en to minutters test i addisjon. Alle hadde samme nummer på testen, men forskjellig nivå fra 2-6.
Og i dag kom det jamen i meg inn en liten kar fra en annen klasse som måtte sitte foran "min" klasse hele timen for å lære hvordan man oppfører seg.
Jeg avsluttet dagen med en halvtimes prat med rektor. En fantastisk dame med mange jern i ilden. Hun fortalte bl.a at skolen dro inn ca. 250.000 kr. hvert år på "fundraising" fra foreldre og næringsliv. Rektorene i nærområdet hadde månedlige møter hvor de diskuterte felles utviklingsprosjekter og felles strategier f.eks i forhold til media.
Da var siste skolebesøk gjort. Synes det var et helt riktig valg å være på alle de tre skolene en gang til. Skolene har vært litt forskjellig i stil, men metodikken og målet for elevene har vært det samme!
Programmet for i morgen: Auckland University for education. Oppsummering av turen fra turlederne og Mary Wilson.
Ser ut til at dere har hatt et særdeles spennende og lærerikt opphold. Gleder meg til full oppsummering når dere er vel hjemme. Håper vi alle kan jobbe for å innføre noen av idéene i Sandeskolen.
SvarSlettGod tur hjem!
Anne på Haga :)