"Synd" med innekursdag når det er skyfri himmel når man våkner, men en flott dag ble det allikevel på Baverstock Oaks. først med Genee Crowley (assistent principal) om vurdering for læring (som vi holder på med i Sande..) og deretter Mary Wilson om "en organisasjon for suksess" om ledelse i skolen.
Vurdering for læring, mål: Elevene skal lære bedre og ikke minst skal lærerne bli bedre lærere. På New Zealand følges hver enkelt elev opp med en egen mappe de har hvor alle tester og tilbakemeldinger de har på fagene ligger. Denne byttes ut hvert år. Fokuset er hele tiden på at elevene skal være bevisste på hva de skal lære og hvilke mål de setter seg for hele tiden å bli bedre. Det var viktig for skolen at ingen lærere noen gang skulle gi seg hvis de ikke klarte å heve hver eneste elev. Fikk du det ikke til brukte du dine kollegaer eller ledelsen som samtalepartner for knekke læringskoden til eleven du sleit med. Alle som hadde framgang ble "feiret".
En organisasjon med suksess:
En leder skal i følge Mary Wilson bruke 80-90% på ledelse og resten på administrasjon. Fokuset skal hele tiden være ansatte og elever. Tiden må ikke brukes til "events", men må planlegges i god tid. Som eksempel nevnte hun at hun begynte planleggingen av vårt besøk for et år siden, slik at hun kunne være fullt til stede uten å tenke planlegging når vi først kom. I prosessarbeid hvis man f.eks. skal utforme en ny visjon for skolen må det jobbes fram av de ansatte (og gjerne også elever) slik at det blir en del av hele skolen. Selvfølgelig må ledelsen ved en skole være med i starten av arbeidet, men hun mente ikke at hun skulle være med underveis for å komme med sine tanker...Så var det opp til henne som en god leder å følge opp det de ansatte hadde bestemt. Det var viktig for henne at alle måtte gå i samme retning, men ikke nødvendigvis slik at alle måtte kunne alt eller alle gjøre alt. Retningen var viktigst.
Mary Wilson hadde alle inne til en spesiell samtale hvert år som handlet om dine personlige mål. Hun coachet alle til å sette opp et personlig mål (som ikke behøvde være skole) som de skulle jobbe med. Kunne gå på røykeslutt, gå ned i vekt, bli bedre på IKT osv... Hun mente at hvis personen oppnådde personlige mål ville den også bli en bedre lærer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar